• wenchesolli

Historietimen i Ho Chi Minh

Herlige mennesker, fargerik kultur, spennende historie, flotte strender og fantastisk mat. Vietnam er et must. Vi startet turen i Ho Chi Minh. Fullpakket med historie fra Vietnam-krigen, er dette Vietnams største by.

Cu Chi Tunnels Tour

Dag 1

I juli 2018 tok vi Vietnam Airlines til Ho Chi Minh (lokalbefolkningen kaller det fortsatt Saigon). Vi hadde kofferten full av myggspray, men ble ikke merkbart plaget av mygg (det kan sikkert variere med årstidene).

Vi ble hentet med bil og kjørt til hotellet vårt, An Lam Retreats Saigon River. Grunnen til at jeg valgte dette hotellet er fordi det ligger ved elven, og det er allitd litt luftigere ved elver (jmf Bangkok). Hotellet, som er et boutique hotel, hadde også familierom som ikke var altfor dyre.

An Lam Retreats Saigon

An Lam Retreats var et kjempefint hotell, servicen var god og vi fikk de beste frokostene ute ved elven hver morgen. Det var ikke høysesong, så vi hadde nesten hele hotellet for oss selv.

Hovedgrunnen vår til å dra til Ho Chi Minh var for å besøke Cu Chi tunellene fra Vietnamkrigen, og hotellet organiserte alle turene våre (du kan reservere på forhånd). Det som var genialt med å bo på An Lam Retreats var at vi ble hentet med båt rett ved hotellet og kjørt direkte til tunnellene, som var den korteste veien. Alternativet hadde vært å ta buss fra byen. Anbefaler å bestille privat tur med guide.

Tips: Dra tidlig om morgenen til Cu Chi tunellene, så kommer dere før alle de andre turistene. Vi dro fra hotellet med båt kl. 07.00.

Guiden vår var helt fantastisk, og vi fikk en historietime vi sent vil glemme. I de 250 km lange underjordiske tunnelene som ble gravd for hånd, var det bl.a. skoler, sykehus, kjøkken og feller for å skade de amerikanske soldatene. Besøket i tunnelene ga oss en større forståelse av hvordan den meningsløse krigen artet seg og kunne holde på så lenge.

Dag 2

Mangrove Forest Tour (Can Gio) stod på programmet neste dag. Vi fikk heldigvis samme guide og dro tidlig da også med båt i Mekongelven. Først gikk turen til en lite marked hvor vi fikk se hvordan lokalbefolkningen har det.

Deretter var det en rotur i mangrovesumpen. Praktisk talt hele jungelen i Ho Chi Minh ble utryddet av US AirForce med kjemikalier under krigen fordi Vietcongene brukte det som gjemmested. I 1978 ble 20.000 hektar plantet på nytt. Området er nå et biosfærereservat (verneområde) vedtatt av Unesco.

Etter dette gikk turen for å se krokodiller og mate dem, noe barna syntes var spennende...

Mangrovesumpen

Til slutt fikk vi et overblikk over hele jungelen i Ho Chi Minh..

Turen tilbake i Saigon River..

Saigon River

Deretter gikk turen videre til Danang og Hoi An.