Join My Mailing List
  • wenchesolli

Majestetiske Galdhøpiggen

Oppdatert: 5. nov. 2019

Premien på toppen av Nord-Europas høyeste fjell var en fantastisk utsikt over Jotunheimen og fire av Norges nasjonalparker.

Siste helgen i juni 2019 gikk vi opp Galdhøpiggen med barn og hund. Vi dro sammen med en annen familie vi kjenner veldig godt. For å gå opp Galdhøpiggen fra Juvasshytta (som er den mest familievennlige turen), måtte vi ha en brefører, og jeg kontaktet Fyrst og Fremst. Her kunne vi velge mellom å få en egen fører, eller gå i en "åpen" gruppe med andre. Vi valgte det første, og det var vi veldig glade for i ettertid, da slapp vi å vente på andre (og gå i kø) og kunne ta pause når vi selv ville.

Det viktigste å ta med på turen: Gode fjellsko, solbriller, solkrem, sokker til hunden din (det er små ispigger på breen), lue, votter, masse Kvikk-Lunsj til barna, mat og noe å skåle med på toppen.

Hele turen tok ca. 7 timer. Breføreren vår, Brage, var veldig tålmodig, og vi hadde mange pauser på veien opp. Etter en times tur, kom vi til Styggebreen, og der tok vi på oss seler (Sonia, hunden vår også) og gjorde oss klare til å gå over. Bresprekkene kunne være 200 meter dype. Vi hadde ikke med sokker til Sonia, så Henning måtte bære henne flere steder pga små ispigger i breen.

Tips: Dra tidlig om morgenen, så slipper dere å gå i kø med mange andre oppover. Vi startet kl. 08.30 og hadde "hele" Galdhøpiggen for oss selv.

Sonia måtte bæres et stykke da hun ikke hadde sokker på seg

Etter en times tid var vi over breen, og da var det siste etappe som var veldig bratt og smalt. Store vindkast gjorde at vi måtte holde oss fast, spesielt minstemann som blåste lett avgårde. Slushen og vinden gjorde at de siste 30 bratte meterne opp til toppen ble ganske tunge.

I løpet av turen fikk vi all slags vær, først overskyet, så sol, så vind, så overskyet igjen. Det som var fantastisk var da vi kom til toppen av Galdhøpiggen, alt klarnet plutselig, og vi fikk se den fantastiske utsikten over hele Jotunheimen.

Vi var veldig heldige med været, 16 grader og sol på toppen!

En kiosk/kafe på toppen

Vi bodde på et veldig hyggelig hotell i Lom, Elveseter Hotell, og her hadde vi store familierom. Hunder var også velkomne:)