• wenchesolli

Zanzibar - Jungel, paradisstrender og spennende historie

Oppdatert: feb. 5

Kritthvite strender, krystallklart vann og glade mennesker - trenger man noe mer? Zanzibar består av flere øyer, hvor de viktigste er Unguja og Pemba, og masseturismen har ikke nådd disse øyene helt ennå. Menneskene her lever alle en Hakuna Matata-livsstil ("no worries"), og jeg elsker det.

Zanzibar er en øygruppe i Det Indiske Hav, og ligger langs swahilikysten i Øst-Afrika. Her bor ca 1.5 millioner mennesker hvorav 95% er muslimer. Zanzibar har vært under portugisisk, omansk og britisk styre, og var på 1800-tallet det viktigste handelssentrum i Øst-Afrika.

Vårt første møte med Zanzibar var flyplassen som så ut som et nedlagt skur. Her var det bare å gå rett inn og rett ut! På veien til hotellet fikk vi oppleve mye jungel, fattige landsbyer og humpete jordveier (husk reisesyketabletter).

KITING PÅ PAJE BEACH

Vel fremme kom vi til vakre Zanzibar White Sands Luxury Villas & Spa på Paje Beach i sør-øst. Vi var kommet til paradis. Alt fra service til scenery var flott. Her er det kun 11 villaer, og du får derfor veldig god personlig service. Sjåføren vår fortalte at turistnæringen er ekstremt viktig her, så derfor er det lite kriminalitet rettet mot turister. Det var ingen som låste dørene. Det gjorde ikke vi heller, og vi følte oss helt trygge her.

Er du interessert i kiting, er Paje Beach og Zanzibar Kite Paradise det perfekte stedet for deg. Her hadde de kurs for barn (og voksne) fra 8 år og oppover, det er ofte fullt, så reserver i god tid. Paje Beach var forresten helt nydelig. Ikke overfylt av turister eller selgere på stranden.

Visste du at plast har vært totalforbudt i Zanzibar siden 2016? Du risikerer kr. 20.000,- i bot eller 6 måneder i fengsel hvis du kommer inn i landet med plastpose.

Fra Paje Beach var det kort vei til The Rock, som er en kjent restaurant. Stor turistfelle, men følte ikke at vi kunne ha vært i Zanzibar uten å ha sett denne. Maten var god, men stive priser!

The Rock restaurant ved lavvann

Ved lavvann kan du gå dit, ved høyvann blir du hentet med båt.

GOLF PÅ ØYA

Etter tre dager på Zanzibar White Sands, var det på tide å dra videre til Sea Cliff Resort & Spa på vestkysten for å spille golf. Ikke akkurat min type hotell, men hva gjør man vel ikke for at mannen (og sønnen) skal få spille golf.

Sea Cliff Resort & Spa

Her var det masseproduksjon av mat til lunsj og middag (buffeter av gryteretter for det meste), og vi hadde charterfølelsen fra vi kom til vi dro. Man måtte gå et stykke for å komme til stranden, som var helt grei. En og annen bug på rommet. Men utsikten og bassengområdet var upåklagelig, og 9-hulls-golfbanen var visst ganske bra.

Hele familien i aktivitet

Mor og datter tok en kajakktur i sumpen...

En liten ettermiddagsvin på terrassen.. eksotisk.

Etter to dager her dro vi videre, rastløse som vi er. Veien var selvfølgelig humpete, og bilen som hentet oss punkterte i ingenmannsland. Hakuna Matata, dekket ble skiftet og vi kjørte videre. Ikke noe stress. Men som sagt, veiene i Zanzibar er humpete jord/grusveier.

DREAM OF ZANZIBAR...

Vi fikk en dårlig følelse med en gang vi kom til Dream of Zanzibar. Litt sånn nedslitt charterhotell på nord-østkysten. Her skulle vi bo i 4 netter. Rommene var store, rene og fine (vi booket junior suiter), stranden var utrolig vakker. Men her var det masete "masai"-selgere på stranden som stod på rekke og rad og bare ventet på at turister skulle bade. Utrolig slitsomt! Til lunsj var det gryterettsbuffet til USD 45 per hode! Overpriset til tusen. Henning fikk en bug med 6 ben i maten sin, og vi sa fra til servitøren. Kokken kom tilbake med tallerken og sa at det ikke var noen bug der. Hun hadde helt tydelig bare fjernet den... Vi ble litt kvalme den dagen.

Flere ting skjedde som gjorde at vi bestemte oss for å flytte etter kun en natt her. Hold dere unna Dream of Zanzibar, sier bare jeg... Ta kontakt hvis du vil høre mer.

Det hjalp ikke at stranden var fin og rommet rent;)

JULAFTEN OG SNORKLING PÅ FANTASTISKE MNEMBA ISLAND

Vi sjekket inn på Sevi Boutique Hotel, hvor vi og barna bodde i hver vår stråhytte. Med vifte og aircon (som ikke funket) selvfølgelig. Vi følte oss veldig i Afrika på dette stedet, veldig kult hotell! Frokosten på restauranten var fantastisk god. Samme med middag, utrolig hyggelig sted. Men stranden var helt ok, noen kråkeboller her og der som man må passe seg for.

På terrassen vår.

Frokost på hotellet

Et must i Zanzibar er å dra til sandbankene ved Mnemba Island! Har du råd kan du jo også bo på Mnemba Island, Andbeyond Mnemba Island, som jeg samarbeider med. Det er kun tillatt med 3 barn på hele øya, så her må man være ute i god tid. Det var fullt et år i forveien.

Sånn tilbragte vi selve julaften...

Snorklingen i et område like ved bør man unngå, altfor mange turister.

Det var fantastisk fint der! Nesten for godt til å være sant! Kunne gjort det hver dag, hadde vi ikke blitt solbrent...

SISTE STOPP: SPENNENDE STONE TOWN

Fra jungel og ødemark popper det plutselig opp en by, som kan minne litt om gamlebyen i Marrakech. Stone Town ligger på verdensarvlisten (UNESCO World Heritage Sites) fordi den er et utmerket eksempel på swahilisk handelssted på den afrikanske østkysten.

Vakre, gamle dører i Stone Town

Zanzibar er preget av påvirkning av den afrikanske, arabiske (Oman), portugisiske, britiske og indiske kulturen, og her kan du virkelig oppleve fusjonen av alle disse. Kirkeklokker og bønnerop, shorts og hijab, gamle indiske dører og arabiske lykter. Gatene er smale og trange, og du går deg garantert vill hvis du ikke har med en guide (det måtte vi ende med til slutt, gikk oss vill overalt;)).

Byen var et marked for slavehandel under det omanske riket, og da de flyttet hovedstaden sin fra Muscat til Stone Town begynte slavehandelen virkelig å florere, sammen med eksport av elfenben, gull og diamanter til Midt-Østen. Zanzibar var på et punkt et av de landene i verden med best økonomi.

Visste du at Zanzibar hadde verdens korteste krig? Den varte i 45 minutter, inntil Sultanen av Oman kapitulerte, og britene overtok. Med ett var slavehandelen historie, og slavene frigjort.

Etter å ha bodd i stråhytter de siste nettene med insekter, katter og ødelagt aircon, fikk vi lyst til å ha litt luksus de siste dagene, og valgte derfor Park Hyatt Zanzibar.

Hotellet ligger veldig sentralt til, rett ved stranden og midt i byen. Kun 2 minutters gåavstand fra Freddie Mercurys hus.

Utenfor huset til Freddy Mercury hvor han bodde til han var 18 år

På kvelden hadde vi reservert bord på Emerson on Hurumzi. Her fikk vi virkelig oppleve Stone Town med den fantastiske utsikten, solnedgang og bønnerop fra alle hjørner. Denne restauranten er fullbooket flere måneder i forveien, så her må det planlegges.

Etterhvert som solen gikk ned ble det hyggelig underholdning fra et afrikansk band, dans og moro. Litt morsomt at Michael Douglas, Catherine Zeta-Jones og deres barn satt der dagen etter oss (og bodde på samme hotell som oss). Sjekk ut bildet hans på Instagram her!

Etter et lite besøk på Prison Island dagen etter for å hilse på de enorme 200 år gamle skilpaddene, var det tid for hjemreise.

En viktig ting å nevne om Zanzibar er at det er ekstrem forskjell mellom høyvann og lavvann, og det varierer veldig fra sted til sted når det blir lavvann.

Alt i alt så må man ta Afrika for det der er. Ikke alt fungerte, det kunne være strømbrudd hvert femte minutt, insekter som kravlet over middagsbordet, punktering i ødemarken, misforståelser, osv. Men gud for en opplevelse! For et vakkert sted! For noen varme mennesker! Verdt hver eneste krone. Hit skal vi definitivt tilbake.

Klem fra Wenche & gjengen <3

#zanzibar #zanzibarisland #hakunamatata #polepole #pajebeach #matemwebeach #seacliffresort #whitesands #dreamofzanzibar #stonetown #parkhyattzanzibar #seviboutiquehotel #mnembaisland #therock #prisonisland #emersononhurumzi #zanzibarwhitesands #zanzibarkiteparadise #golfinzanzibar